Home | Updates | Joris Rail Classic | Joris Webs

HLE: Reeks 23:(type 123):


Geschiedenis:


Deze reeks was met zijn 83 exemplaren tot aan de bestelling van de reeks 18II in 2008 de grootste reeks elektrische locomotieven van de NMBS. Deze uiterst betrouwbare locs werden tussen 1955 en 1957 gebouwd. Als deze locs eind 2010 aan de kant zullen gaan, hebben de meeste er 55 jaar dienst bij de NMBS op zitten.

Deze locs hebben een kast die sterk gelijkt op deze van de reeksen 22 en 25/25.5, doch zijn ze krachtiger dan de eerder gebouwde reeks 22. Tevens zijn ze geschikt om in treinschakeling te rijden (2 locs, 1 bestuurder), met een andere 23'er of met een loc reeks 26.
De 23'ers kunnen enkel onder 3kv DC rijden, en werken volgens het JH-princiepe.

Gedurende hun carriere verschenen ze op bijna alle Belgische spoorlijnen, voor diverse reizigers- en goederentreinen.

Foto's:


De 2303.Op 13/04/2011 rijdt de 2303 met de 39710, de lege kalktrein Gent-Aisemont, naar Monceau door Schellebelle.
De 2312.De 2312 rijdt met brammentrein 39741 van Gent-Zeehaven naar Clabecq door Schellebelle op 16/02/2011.
De 2321.De 2321 rijdt met een brammentrein door Schellebelle op 11/05/2011.
De 2322.De 2322 en de 2342, Luik-Guillemens, 27/08/2008.
De 2324.De 2324 met de EC Jean Monnet is aangekomen te Brussel-Zuid,13/06/2004.
De 2331.De 2331 is zonet frisgewassen, en klaar om opnieuw aan de slag te gaan. Stockem, 23/06/2009.
De 2333.De 2333 is opweg met P8010, en probeert het komende onweer voor te blijven... Lokeren, 09/06/2009.
De 2335.De 2335 rijdt op 04/06/07 met zijn containertrein door Lokeren.
De 2335.De 2335 rijdt met zijn goederentrein door de Lokerse velden. 03/07/2007.
De 2338.De 2338 rijdt met de lege kalktrein 39710 van Gent naar Monceau, alwaar een 77/78 deze trein zal overnemen en naar Aisemont zal brengen. Lede, 02/03/2011.
De 2342.De 2342 en de 2322 komen aan in Luik-Guillemens met een bedevaardstrein uit Lourdes. 27/08/2008.
De 2343.De 2343 en de 2372 rijden op 10/02/2010 door het besneeuwde station van Gent-Sint-Pieters.
De 2348.De 2348 rijdt met een brammentrein door Maffle op 08/07/2010.
De 2355.De 2355 en de 2304 rijden met een containertrein door Gent-Dampoort op 12/05/2010.
De 2356.De 2356 rijdt op ene donkere morgen met een coilstrein door Engis. De oude goederenloods op de foto is intussen gesloopt... 27/08/2008.
De 2356.De 2356 en de 2611 rijden met hun goederentrein door Lessines. 25/06/2009.
De 2357.De 2357 komt op 03/04/2009 aan in Gent-Sint-Pieters met een p-trein uit De Panne.
De 2360.Op 22/08/2007 is de 2360 opweg met een lege bedevaardstrein naar Welkenraedt. De trein werd vereeuwigd te Dolhain-Gileppe.
De 2360.Diezelfde avond is de 2360 net aangekomen in Luik-Guillemens met diezelfde bedevaardstrein. De 2722 zal vanaf hier de fakkel overnemen. De werken aan het nieuwe station zijn nog volop bezig, terwijl het oude station links al volop in puin ligt... 22/08/2007.
De 2362.De 2362 rijdt met een brammentrein door Mevergnies-Attre. 08/07/2010.
De 2362.De 2362 en de 2604 rijden door Obaix-Buzet met intervormingstrein 52700 van Antwerpen-Noord naar Monceau. Op 08/10/2010 werden helaas enkel brammen vervoerd met deze trein...
De 2365.Op 17/12/2009 trotseren de 2365 en de 2350 de eerste sneeuwstorm. Lokeren.
De 2365.De 2365 en de 2357 rijden met intervormingstrein 52700 Antwerpen-Monceau door Stéhou (op lijn 96, nabij Tubize). Op 22/04/2011 bestond het eerste deel van deze trein uit kalkwagens, in de verte gevolgd door gesloten wagens. Het leuke aan deze trein is dat hij van dag tot dag uit zeer verschillende samenstellingen bestaat.
De 2370.De 2370 en de 2303 rijden op 02/03/2010 met een goederentrein door Hansbeke.
De 2377.De 2377 rijdt met een containertrein door Lokeren. 04/04/2008.
De 2378.De 2378 rijdt met een coilstrein richting Namen door Franière op 08/09/2008.

Terug

Over mij | Sitemap | Disclaimer | Contact | ©2001-2023 Joris De Mol