HLE: Reeks 16:(type 160):
Geschiedenis:
De reeks 16 kan rijden onder 4 spanningen: 1.5 Kv DC, 3Kv DC, 15 KV AC en 25Kv AC.De 1607 was het eerste slachtoffer van deze reeks.Deze werd op 24/02/1994 binnengeduwd in het seinhuis van Oostende.
Deze locomotieven reden het meest op de verbinding Oostende-Köln. Een opmerkelijke trein gereden door de reeks 16 is de 'Freccia del Sole' die in 1974 gesleept werd van Oostende tot Spiez (CH) door 1 loc van deze reeks. Speciaal hiervoor werden de 1601-1604 uitgerust met een vierde pantograaf. Na dit jaar brachten de 16'en evenals de 15 en de 18 deze trein enkel nog tot Basel.
Eind 2002 verdween de IC a Oostende-Köln, en dus ook de hoofdtaak van deze reeks. Hierna werd gezocht naar andere diensten voor de reeks 16. Na geruchten dat deze reeks enkele diensten van de ICg Oostende-Antwerpen zou doen, kreeg ze uiteindelijk 4 P-treinen teogewezen, een heen en terug Oostende-Schaarbeek, en een heen en terug Vorst-Welkenraed. Vanaf midden 2003 mochten deze machines de EN Donouwaltzer van Brussel naar Aachen brengen want na de afschaffing van de ICa werd de reeks 16 niet meer toegelaten in Duitsland omdat de Indusi verouderd is.Er zijn wel enkele speciale ritten voor de overbrenging van Internationale rijtuigen die verhuurd worden door de NMBS aan de DB, dan mogen de 16'en uitzonderlijk tot Köln rijden.Maar, eind 2003 werd de EN Donauwaltzer tussen Brussel en Köln afgeschaft. Op 13 juni 2004 reed de EN jan Kiepura Brussel-Warschau-Moscou voor het eerst, die vanaf het begin met een loc reeks 16 wordt gereden.
Helaas werd de 1603 begin 2005 uit dienst gesteld.
Eind april 2009 verloren de 16'ers onverwacht plots al hun piekuurtreinen. Als gevolg van de economische crisis waren voldoende andere locs vrijgekomen om hen te vervangen. De 16'ers bleven tot midden 2010 op reserve staan, en verschenen sporadisch nog eens voor een trein. Momenteel staat deze reeks buiten dienst te Oostende.
Foto's:
De 1603 staat buiten dienst te Oostende en dient als onderdelen leverancier voor de andere locs. 01/10/2006. |
HLE 1604 staat klaar met P-trein 8402.28/10/03, Luik-Guillemins. |
De 1606 staat te Köln op 01/11/02,klaar om te vertrekken naar Oostende. | |
De stuurcabine van HLE 1606. | |
De 1606 staat met EN Jan Kiepura Moscou-Warschau-Brussel te Brussel-Zuid op 09/10/2005. |