Home | Updates | Joris Rail Classic | Joris Webs

HLD: Reeks 55:(type 205):


Geschiedenis:


Van de reeks 55 zijn er vele locomotieven aangepast. Zo onderscheiden we volgende subreeksen:

55 TVM: Deze hebben het Franse seinsysteem TVM en een koppeling voor HST stellen. Zij worden ingezet om defecte HST-stellen uit de nood te helpen op lijn 1. Ze hebben een rode band waar opstaat TVM.

55 ATB+PZB 90 : Deze locomotieven waren aangepast voor de Ijzeren Rijn en konden rijden in Nederland en Duitsland. Ze waren te herkennen aan het opschift ATB+ PZB 90 onder het nummer. De PZB 90 werd snel verwijderd. Dit omdat de 55'ers werden afgekeurd door de EBA (Duitse Spoorwegnetbeheerder). Heden ten dage is ook hun ATB terug uitgebouwd, gezien ze enkel nog voor Tuc Rail rijden.

55 Blauw: Deze locomotieven kunnen rijtuigen elektrisch verwarmen. Ze zijn in een blauwe livrij geschilderd.

Begin 2009 werden overgebleven alle 55'ers door B-Cargo aan de kant gezet, en sindsdien zijn ze in gebruik bij TUC-rail op hun werven.

Foto's:


De 5501.Op 25/02/2007 houden de 5501 en de 5506 even halt te Brussel-Zuid.
De 5503.De .5503+.5502 staan aan de benzinepomp te Kinkempois. 28/08/02.
De 5503.De .5503 rangeert te Stockem met een werktrein. 23/06/2009. Ooit kwam deze loc hier bijna dagelijks, toen hij samen met de (ex)bolle neuzen en de 5501 en 5502 Latour als depot had.
De 5504.De .5504 rijdt op het viaduct van Moresnet, 02/01/04.
De 5505.De 5505 buldert met zijn lege autowagens door Gemmenich op 01/07/2008. De omgeving is hier intussen drastisch gewijzigd. De lijn is geelektrificeerd, en de diesellocs zijn hier grotendeels verdwenen...
De 5506.De 5506 en de 5501. Brussel-Zuid, 25/02/2007.
De 5507.De .5507 verlaat de stelplaats van Kinkempois. 02/05/2008.
De 5508.De .5508 en de .5539 rijden met een sleep lege autowagens van Aachen naar Montzen. Gemmenich, 03/04/2008.
De 5511.Op 18/10/2006 staat de 5511 te Noorderkempen langs de hogesnelheidslijn 4 om de Thalys 4302, die daar op dat moment zijn eerste testritten deed, in geval van nood te kunnen evacueren.
De 5515.De 5515 en de .5539 rijden los door Gemmenich opweg naar Aachen, 12/07/2007.
De 5515.De 5515 komt aan in Wondelgem met een speciale trein voor ABC motors, bestaande uit 4 M2 rijtuigen, de 7814, de 7811 en de 7819. 29/11/2008.
De 5515.De 5515 werd op het stoomfestival van het StoomCentrum Maldegem op 1-2-3 mei 2009 tentoongesteld. We zien de loc hier op 2 mei te Maldegem.
De 5515.De 5515 staat naast de TKH van het StoomCentrum Maldegem, te Maldegem op 02/05/2009.
De 5523.De 5523, een Ijzeren Rijnloc, rijdt door Antwerpen-Berchem op 13/07/2006.
De 5523.Even later rijdt de 5523 met een set lege autowagens opnieuw door Antwerpen-Berchem. 13/07/2006.
De 5526.De .5526 staat met een spciaal geschilderde neus te Antwerpen-Noord. Dit was een van de eerste 'IJzeren Rijn' locs. Helaas behield deze loc zijn experimentele schildering niet lang... 09/09/2001.
De 5526.De .5526 en de 5536 staan te wachten op een geoderentrein te Aachen-West. 02/04/2005.
De 5528.De .5528 en de .5518 donderen met hun zware kolentrein door Gemmenich, 12/07/2007.
De 5528.De .5528 en de .5518 rijden met een gemengde goederentrein op 03/04/2008 door Gemmenich. Op de achtergrond bemerken we de uitkijktoren van het drielandenpunt België-Nederland-Duitsland.
De 5533.De 5533, een ex Ijzeren Rijnloc, rijdt op 03/04/2008 met een containertrein door Buschhausen.
De 5539.De .5539 en de 5515 rijden met een ketelwagentrein naar Montzen. Gemmenich, 12/07/2007.
De 5540.De 5540, tijdens een revisie in de AC Salzinnes. 24/04/2004.

Terug

Over mij | Sitemap | Disclaimer | Contact | ©2001-2023 Joris De Mol