Home | Updates | Joris Rail Classic | Joris Webs

HLD: Reeks 54:(type 204):


Geschiedenis:


Deze locomotieven begonnen hun loopbaan in 1955. Zij waren de een der eertste dieselreeksen van België. In 1954 plaatste de NMBS een bestelling bij Angelo-Franco-Belge voor 40 locomotieven, waarvan 18 met stoomverwarmingsketel (reeks 52) en 18 zonder (reeks 53), die deze locs onder licentie bij GM leverde en met onderdelen die rechtsreeks uit de VS kwamen. Deze locs zijn afgeleid van de Amerikaanse FP9. Door de komst van de TEE had de NMBS nood aan locomotieven die 140 km/u konden rijden. Daarom werden de 202.14-202.18 omgebouwd naar 204.001-204.004 . Er werden eveneens 4 nieuwe locomotieven besteld, de 204.005-204.008. Door het stijgende goederenverkeer op de 'Athus-Meusse' lijn werden zij ook uitgerust met een 'vlottende cabine' tussen 1990 en 1992. Opvallend hierbij was de verplaating van de bediening van rechts naar links, zoals bij de andere locomotieven van de NMBS.

In 1958 werd de 202.001 tijdelijk voor de Wereldtentoonstelling omgeschilderd naar de 204.009.

Tijden hun carriere verzorgden ze vooral TEE diensten tussen Parijs en Brussel, Amsterdam en brussel, en Köln en Brussel. Later, nadat deze diensten door de reeks 51, de reeks 15 en de reeks 16 waren overgenomen gingen zij ook naar de Athus 'Meusse', waar ze samen met de reeks 52 en de reeks 53 diensten op de 'Athus-Meusse' lijn deden. Maar sinds 15 december 2002 werd deze geëlektrificeerd, en worden de goederentreinen op deze lijn door de reeks 13 gereden.

Deze locs sloten in 2003 dan ook hun loopbaan bij de NMBS af, en verhuisden naar TUC Rail, een NMBS-dochter (desondanks bleven deze locs Stockem als onderhoudswerkplaats houden). In 2009 werden ze daar vervangen door de reeks 55, waardoor ze 'in park' terechtkwamen.

De 204.004 word bewaard met zijn originele stuurcabine door de B-Holding in de werkplaats Antwerpen-Noord. Heden ten dage rust de 204.004 op het assenstel van de 202.037. Het andere assenstel is ongekend.

Foto's:


De 5401.De 5401 doet zijn laatste dagen dienst in een werktrein voor de her electrificatie van de spoorlijn tussen Luxemburg en Arlon. Stockem, 23/06/2009.
De 5401.De 5401.
De 5404.De 204.004 is tentoongesteld te Antwerpen-Noord op 09/09/2001.
De 5404.Een schitterende achtergrond voor huwelijksfoto's, de 202.020 en de 5404! Moerbke, 10/05/2008.
De 5404.De 5404 loopt om te Ronse. 10/05/2008.
De 5404.De 5404 en de 202.020 hebben zonet de tunnel van Louise-Marie (op de achtergrond) verlaten. 10/05/2008.
De 5404.De 5404, Louise-Marie.
De 5404.De 5404 en de 202.020 zijn opweg naar Oudenaarde. Etikhove, 10/05/2008.
De 5404.De 5404 sleept een speciale trein, bestaande uit 1 L-A en 3 K1-A rijtuigen, naar Antwerpen en rijdt hier door Lokeren. 12/06/2010.
De 5407.De 5407 staat buiten dienst in de stelplaats van Stockem. 23/06/2009.

Terug

Over mij | Sitemap | Disclaimer | Contact | ©2001-2023 Joris De Mol