HLD: Reeks 53:(type 203):
Geschiedenis:
Deze locomotieven begonnen hun loopbaan in 1955.Zij waren de een der eertste dieselreeksen van België.In 1954 plaatste de NMBS een bestelling bij Angelo-Franco-Belge voor 40 locomotieven, waarvan 18 met stoomverwarmingsketel (reeks 52) en 18 zonder, die deze locs onder licentie bij GM leverde en met onderdelen die rechtsreeks uit de VS kwamen. Deze locs zijn afgeleid van de Amerikaanse FP9. Van februari 1979 tot juli 1992 werden deze locs uitgerust met een " vlottende stuurpost". Opvallend hierbij was de verplaating van de bediening van rechts naar links, zoals bij de andere locomotieven van de NMBS.
Tijden hun carriere verzorgden ze vooral samen met de reeks 52 en later ook 54 goederendiensten op de 'Athus-Meusse' lijn. Maar sinds 15 december 2002 werd deze geëlektrificeerd, en worden de goederentreinen op deze lijn door de reeks 13 gereden.
Deze locs sloten in 2003 dan ook hun loopbaan bij de NMBS af, en verhuisden naar TUC Rail, een NMBS-dochter (desondanks bleven deze locs Stockem als onderhoudswerkplaats houden). In 2009 werden ze daar vervangen door de reeks 55, waardoor ze 'in park' terechtkwamen.
Er zijn van deze reeks nog geen locomotieven bewaard...
Foto's:
De 5307, Stockem. 23/06/2009. |
De 5311 staat afgesteld voor de stelplaats van Stockem. Kort voordien verzekerde deze loc de laatste rit van deze reeks. 23/06/2009. |
De 5313 staat afgesteld in de stelplaats van Stockem. 23/06/2009. | |
De 5313 en de 5407, wachten op wat komen zal... |
De 5315 vpoert een hele rij afgestelde 52'ers en 53'ers aan. Stockem, 23/06/2009. |