HLD: Reeks 52:(type 202):
Geschiedenis:
Deze locomotieven begonnen hun loopbaan in 1955. Zij waren een der eerste dieselreeksen van België. In 1954 plaatste de NMBS een bestelling bij Angelo-Franco-Belge voor 40 locomotieven, waarvan 18 met stoomverwarmingsketel en 18 zonder (reeks 53), die deze locs onder licentie bij GM leverde en met onderdelen die rechtsreeks uit de VS kwamen. Deze locs zijn afgeleid van de Amerikaanse FP9. Nog voor alle locomotieven geleverd waren, kocht de CFL de 202.019-202.023 over van de NMBS, en nummerde ze van 1601 tot 1604. In 1958 werden 4 locomotieven omgebouwd voor de TEE diensten naar type 204 (reeks 54). Van februari 1979 tot juli 1992 werden deze locs uitgerust met een " vlottende stuurpost".Opvallend hierbij was de verplaating van de bediening van rechts naar links, zoals bij de andere locomotieven van de NMBS.
Tijden hun carrière verzorgden ze vooral samen met de reeks 53 en later ook 54 goederendiensten op de 'Athus-Meusse' lijn. Maar sinds 15 december 2002 werd deze geëlektrificeerd, en worden de goederentreinen op deze lijn door de reeks 13 gereden.
Deze locs sloten in 2003 dan ook hun loopbaan bij de NMBS af, en verhuisden naar TUC Rail, een NMBS-dochter (desondanks bleven deze locs Stockem als onderhoudswerkplaats houden). In 2009 werden ze daar vervangen door de reeks 55, waardoor ze 'in park' terechtkwamen.
Er zijn 2 locomotieven van deze reeks bewaard, beiden met een bolle neus. Dit zijn de 5204, die in slechte staat is, en de schitterende 202.020 (ex-CFL 1602). Ze zijn allebei van het TSP.
Foto's:
De 5201 staat afgesteld in de stelplaats van Stockem. 23/06/2009. |