Tram: Kusttram
Inleiding:
De kusttram is de laatste buurtspoorweg lijn van Vlaanderen, en is uitgevoerd in meterspoor. Reeds in 1885 werd er langs de kust, tussen Oostende en Nieuwpoort een buurtspoorlijn aangelegd. Deze lijn liep echter via de dorpskernen, de sporen langs de kustlijn werden pas vanaf 1897 aangelegd. In 1909 werd begonnen met de elktrificatie op 600V gelijkstroom.
Net als de andere buurtspoorwegen in België werd deze lijn tot 1991 uitgebaad door de NMVB, de Nationale Maatschapij Van de Buurtspoorwegen, en is ze daana in hande gekomen van de Vlaamse Vervoersmaatschappij, de Lijn.
Sinds 1980 rijden er op deze lijn 50 dubbelgelede BN trams, gelijkaardig aan deze in Charleroi, nog een overblijfsel van de toenmalige wafelijzerpolitiek. In 1994 kregen 16 trams ene middenbak met ene verlaagde toegangsdeur. De andere trams kregen in 2002 een middenbak van een nieuwer type. Tevens werden ze toen uitgerust met het 'softfront', wat het aantal doden bij ongevallen moet verlagen. Tenslotte werden ook de achterkanten van de trams bijgewerkt, en zijn de papieren lijnfilms vervangen door digitale exemplaren.
Sinds 2005 rijden er in de zomer ook Hermelijn trams, afkomstig van de stadsnetten van Gent en Antwerpen op het net van de Kusttram. Heden ten dage kan men de Hermelijntrams enkel inezetten tussen De Haan en Wenduine en Westende, omdat niet alle bochten aankunnen. In de winter blijft er één Hermelijn van Antwerpen en één Hermelijn van Gent overwinteren aan de kust.
Tenslotte is er de 6102 die ontsond uit een verbouwing van de 6102 en de 6103 (BN trams van het buurtspoorweg net van Charleroi) die tijdens een demonstratie op elkaar botsten en achterbleven aan de Kust. Dit is de enige 2 richtings BN tram, en wordt heden ten dage enkel gebruikt als sleeptram.