Diverse : Geschiedenis:
Regelmatig ga ik proberen op deze pagina enkele
foto's te plaatsen die intussen al geschiedenis zijn. Soms zijn ze wat oduer,
soms liggen ze nog vers in het geheugen. Soms zal het heden ten dage helemaal
anders zijn, soms zullen het enkel details zijn die verschillen.
Ik wil bij deze even stil staan bij alles wat de laatste jaren veranderd is, en
aantonen dat we nu zelfs in een korte tijdspanne foto's uit vervlogen tijden
hebben, zonder dirrect te moeten teruggrijpen naar bvb de 50'er jaren...
Zowel het bord als de bestemmingen zijn intussen verleden
tijd...
De 2 grote matrix bestemmingsborden in Brussel-Zuid werden vervangen door
modernere exemplaren, en de CityNightline naar Berlin en Hamburg rijdt intussen
ook niet meer...
Brussel-Zuid, 13/12/2008.
Vroeger:
De 110 363-9 komt aan te Jenbach met de
Bergland Expres Rotterdam-Brussel-Innsbruck. 25/02/2006.
Vandaag:
De Bergland Expres reed nog tot 2008 door België, en vertrok vanaf het
winterseizoen van 2009 in Utrecht en reed zo met een mooie boog om België heen.
Nog datzelfde jaar ging TTC, de exploitant van de Bergland Expres overkop...
Sinds het seizoen van 2006-2007 werd de Bergland Expres niet meer door DB
gesleept, maar door private bedrijven. De NMBS ligrijtuigen I5 en I6 verdwenen
uit de Bergland Expres in het seizoen 2007-2008.
Vroeger:
De E 484 015-3 SR komt aan te Brig met een Cis Alpino EC uit Basel met
bestemming Milaan. 03/08/2006.
Vandaag:
Vandaag zijn alle Cis Alpino treinen naar Basel gevormd uit motorstellen, die
bovendien via de Lötschberg Basistunnel rijden, en niet meer via Kandersteg.
Heden ten dage komen de Cis Alpino's dus van links op de foto i.p.v. van over de
brug centraal op de foto.
De Re 484 van Cis Alpino gingen eind 2008 terug naar SBB Cargo.
Ook het logo op de BLS werkplaats werd intussen aangepast.
Vroeger:
De 5505 buldert met zijn lege autowagens door Gemmenich op 01/07/2008.
Vandaag:
Nog diezelfde dag werden de eerste bovenleidingspalen terhoogte van het
bruggetje op de achtergrond afgeladen. Een kleine maand later stonden hier al
bovenleidingspalen en hing de wasdraad er al....
Speciaal voor de elektrificatiewerken bouwde men een nieuwe en hogere brug. Van
het oude brugje is op de foto enkel nog een kleine zwarte schaduw
zichtbaar, een maand later zou ook dat brugje gesloopt worden.
De diesel bolden hier nog hun laatste dagen onder de wasdraad, om in decemer
2008 definitief door de elektrische meersapnningslocs vervangen te worden... Het
einde van diesels die je van zeer ver hoorde afkomen en met al hun krachten hun
trein de heuvel over sleepten...