Actua: Foto van de Week:


Archief
Kalender

900


Een clichéplaatje: 2 218'ers zij opweg met EC194 van München naar Zürich. In 2018, 2019 en ook in 2020 is deze trein omgeleid langs de Allgäulijn via Kemptem ipv zoals normaal via Memmingen te rijden, vanwege elektrificatiewerken aldaar.
In december 2020 zou alles klaar moeten zijn, en dan gaat het per ICE van München naar Zürich. Ruderatshofen, 13/10/2018.

899


Op 12/10/2018 wacht de 402 043 onder een van de imposante koepels van Milano Centrale het vertrek af met de NightJet naar Wien Hbf met Nightjet kurswagens naar München Hbf.

898


Op 8/10/2018 wou ik in Paris enkele oudgedienden op foto zetten. Eerste doel van de dag was een poging om nog een BB17000 te treffen, werkpaarden die al vlotjes de 50 jaar halen, en waarvan er (toen nog) dagelijks enkele dienst doen van/naar Paris-St-Lazare.
Helaas had Flixbus die dag vertraging, waardoor mijn programma wat opschoof. Daarnaast zag ik bij mijn aankomst in dit station ook nog net een BB17000 de verkeerde kant uitrijden. Maar na een aantal uur geduld uitoefenen kwam deze 17055 toch nog opdagen. Ik content. Clichy-Levallois, 8/10/2018.

897


De 20549 en de 20238 steken samen als RER C de Seine over. 05/10/2018.

896


De 7294 is aangekomen te Paris Gare d'Austerlitz. 05/10/2020.

895


De 15051 haast zich met zijn Intercités naar Paris Gare de Saint-Lazare. Clichy-Levallois. 8/10/2018.

894


De 27353 duwt een Transilien J naar zijn bestemming. Clichy-Levallois. 8/10/2018.

893


De 8290 rangeert met de 26156 en diens stam Intercités rijtuigen te Toulouse Matabiau. 04/10/2020.

892


De 7259, Latour-de-Carol, 2/10/2018.

891


De 189 938 is aangekomen in Verona P.N. met de UrlaubsExpress uit Düsseldorf. 4/08/2018.

890


Op 4 oktober 2018 is de 7294 aan het perron gekomen van Latour-de-Carol met de Intercités de Nuit 3970 naar Paris-Austerlitz. Op de achtergrond staat de Rodalies uit Barcelona die aansluiting heeft gegeven aan deze IC. Op die manier is Barcelona toch nog enigszins te bereiken per nachttrein.

In Toulouse zal deze trein extra wagens opnemen, en ergens in de nacht, in Brive, komen er ook nog 3 rijtuigen uit Rodez de trein vervoegen, zodat dit uiteindelijk een erg lange trein wordt die de volgende morgen in Paris aankomt.

Even later verdween de zon achter de bergen en kon de 7294 zijn lange reis aanvatten.

Eén maal per dag (eigenlijk 2, een aankomst in de morgen en een vertrek in de avond) ontvangt dit station nog een belangrijke trein, namelijk deze intercités de nuit. Verder zijn het AGC's die hier met TER dienstjes nog voor een minimum aan beweging zorgen. Aan de andere kant van het station is er de Rodalies op breedspoor naar Barcelona en de Train Jaune op meterspoor naar Villefranche. Die laatste rijdt echter ook slechts enkele keren per dag tot Latour, en reed in oktober 2018 vanwege werken zelfs helemaal niet...
Als ik het goed gezien heb, liepen er ook hier vroeger normaalspoor sporen tot in Spanje (naar analogie met Irun/Hendaye en Port-Bou/Cerbère), maar die tijd is blijkbaar voorbij, en alle Franse treinen stoppen nu hier. De enorme sporenbundel in Latour is een stille getuige van wat ooit een bruisend station moet geweest zijn.

889


De 26014 staat klaar om te vertrekken met een Intercités naar Clermont-Ferrand. Paris Gare-de-Bercy, 8/10/2018.

888


De 7294 is op 4 oktober 2018 aangekomen te Toulouse-Matabiau met de Intercités de nuit, en zal deze zodadelijk tegen het treingedeelte uit Toulouse rangeren, waarna de reis verder gaat naar Paris-Austerlitz.
Terug.