HLE: Reeks 16:(type 160):


Geschiedenis:


De reeks 16 kan rijden onder 4 spanningen: 1.5 Kv DC, 3Kv DC, 15 KV AC en 25Kv AC.De 1607 was het eerste slachtoffer van deze reeks.Deze  werd op 24/02/1994 binnengeduwd in het seinhuis van Oostende.

Deze locomotieven reden het meest op de verbinding Oostende-Köln. Een opmerkelijke trein gereden door de reeks 16 is de 'Freccia del Sole' die in 1974 gesleept werd van Oostende tot Spiez (CH) door 1 loc van deze reeks. Speciaal hiervoor werden de 1601-1604 uitgerust met een vierde pantograaf. Na dit jaar brachten de 16'en evenals de 15 en de 18 deze trein enkel nog tot Basel.

Eind 2002 verdween de IC a Oostende-Köln, en dus ook de hoofdtaak van deze reeks. Hierna werd gezocht naar andere diensten voor de reeks 16. Na geruchten dat deze reeks enkele diensten van de ICg Oostende-Antwerpen zou doen, kreeg ze uiteindelijk 4 P-treinen teogewezen, een heen en terug Oostende-Schaarbeek, en een heen en terug Vorst-Welkenraed. Vanaf midden 2003 mochten deze machines de EN Donouwaltzer van Brussel naar Aachen brengen want na de afschaffing van de ICa werd de reeks 16 niet meer toegelaten in Duitsland omdat de Indusi verouderd is.Er zijn wel enkele speciale ritten voor de overbrenging van Internationale rijtuigen die verhuurd worden door de NMBS aan de DB, dan mogen de 16'en uitzonderlijk tot Köln rijden.Maar, eind 2003 werd de EN Donauwaltzer tussen Brussel en Köln afgeschaft. Op 13 juni 2004 reed de EN jan Kiepura Brussel-Warschau-Moscou voor het eerst, die vanaf het begin met een loc reeks 16 wordt gereden.

Helaas werd de 1603 begin 2005 uit dienst gesteld.

Eind april 2009 verloren de 16'ers onverwacht plots al hun piekuurtreinen. Als gevolg van de economische crisis waren voldoende andere locs vrijgekomen om hen te vervangen. De 16'ers bleven tot midden 2010 op reserve staan, en verschenen sporadisch nog eens voor een trein. Momenteel staat deze reeks buiten dienst te Oostende.

Foto's:


De 1601.De 1601 staat met de allereerste EN Jan Kiepura Moscou-Warshau-Brussel. Brussel-Zuid,13/06/2004.
De 1601.De 1601 rijdt met de EN Jan Kiepura naar Moscou door Leuven. Achter de 1601 bemerken we 2 DB NachtZug rijtuigen die dienden om de Tsjernobil-kineren terug naar huis te brengen.28/08/2005.
De 1601.De 1601 met de TSP-rit ter gelegenheid van 175 jaar Belgie te Lokeren 05/11/05. Achter de 1601 bemerken we een I10 WR, 2 I6B, de Bar/Disco SR 3, nogmaals 3 I6'en en achteraan rijdt de 1608 mee.
De 1601.De stuurpost van de 1601. Let op het GSM-R toestel om te mogen rijden in Duitsland.
De 1601.Het motorruim van de 1601.
De 1602.De 1602 komt met Treski (Zell-Am-See - Brussel) aan te Brussel-Zuid op 25/02/2007. 
De 1602.De 1602 met Treski.
De 1602.De 1602 rijdt als losse loc van Vorst naar Schaarbeek, 25/02/2007.
De 1602.De 1602 rijdt met zijn P-trein door Drongen. 22/04/2009.
De 1603.De 1603 staat buiten dienst te Oostende en dient als onderdelen leverancier voor de andere locs. 01/10/2006.
De 1604.HLE 1604 staat klaar met P-trein 8402.28/10/03, Luik-Guillemins.
De 1605.De 1605 staat tussen zeer oud en recent ,in aanbouw. Links staat namelijk de VSOE Orient-Express Brugge-Venetië en rechts de bouwwerf van het nieuwe station van Brugge. Brugge, 18/10/2007.
De 1605.De 1605 is zonet aangekomen met een P-trein bestaande uit M5 rijtuigen in Welkenraedt. 01/07/2008.
De 1605.De laatste stuiptrekkingen van de reeks 16... na onverwachts een ochtendlijke rit naar Schaarbeek te hebben gedaan, keert de 1605 's avonds naar zijn heimatswerkplaats terug aan de staat van een p-trein die hij jaren zelf verzekerde. 26/08/2009.
De 1605.Op 1 en 2 mei 2010 bracht de 1605 een bezoekje aan het Stoomfestival in Maldegem. We zien de loc hier op spoor 1 in het station van Maldegem. 01/05/2010.
De 1606.De 1606 staat te Köln op 01/11/02,klaar om te vertrekken naar Oostende.
De 1606.De stuurcabine van HLE 1606.
De 1606.De 1606 staat met EN Jan Kiepura Moscou-Warschau-Brussel te Brussel-Zuid op 09/10/2005.
De 1608.De 1608 met de EN 348 Jan Kiepura Moscou - Bussel-Zuid, Brussel-Noord, 19/09/2004.
De 1608.Op 2 juni 2006 reed er een speciale trein van Dommeldange naar Knokke. De trein was samengesteld uit : HLD 1818+ 7 Weggmans (2x Vélo + Rendez-Vous + 2x ABD (waarvan 1 met ruimte voor drankgelegenheid) + 2x B ). In Brugge werd achteraan deze trein de 1608 toegevoegd, die de trein van Knokke terug naar Brugge sleepte. De 1608 staat klaar om te vertrekken naar Brugge te Knokke. 
De 1608.De 1608 is zonet aangekomen te Brugge.
De 1608.De 1608 vertrekt terug naar Oostende terwijl de 1818 zich klaar maakt om om te lopen. Brugge.
De 1608.De 1608 stopt in Gent-Sint-Pieters met een Piekuurtrein naar Schaarbeek. 17/10/2008.
De 1608.Nogmaals de 1608 met een P-trein naar Schaarbeek. Gent-Sint-Pieters, 22/04/2009.

Terug.