Deze locs zijn oorspronkelijk gebouwd voor de TEE diensten Amsterdam-Brussel-Parijs.Ze zijn dan ook 3-spannig (1.5 kv DC + 3 kv DC + 25.5 kc AC).Na het verdwijnen van de TEE diensten, in 1997, verloren ze hun toelating om in Frankrijk en Nederland te rijden (ze zijn enkel nog toegelaten op grensbaanvakken B-Roosendaal, en B-Maastricht) vanwege het ontbreken van ATB (NL) en KVB (F).De inbouw van deze seinsystemen was voor deze oude locs te duur, en overbodig aangezien al de TEE's vervangen waren door Thalyssen.
Daardoor deden ze vanaf die datum enkel nog binnelandse diensten.
Sinds 2002 worden de locs ingezet tussen Liers en Gouvy- het deel Rivage-Gouvy is 25.5 kv-waar ze enkele IR en P ritten verzekeren. De 1505 brandde uit te Brussel-Zuid, en werd enkele jaren geleden gesloopt, de 1502 is eveneens aan de kant gegaan, en staat heden aan de kant in Kinkempois.Het einde van deze reeks was voorzien voor 15 december 2003. Ondanks alle geruchten bleven de 1501 ,1503 en de 1504 nog steeds enkele ritten per dag verzorgen (2 rijdagen van maandag tot vrijdag, en 1 rijdag op zaterdag en zondag).
In april 2009, na 48 jaar dienst,ging deze reeks definitief aan de kant. De 1503 zal bewaard worden door de NMBS-Holding.