HLV: I5:

Inleiding: 

Deze rijtuigen zijn gebouwd van 1966 tot 1967. Het waren de tweede generatie ligrijtuigen bij de NMBS, na de I3 rijtuigen.Origineel waren ze donkergroen, daarna werden ze blauw, met lichtblauwe sierbanden, en tenslotte werden ze net zoals de I6 Bc rijtuigen , Paars met roze sierstrepen. Enkel de Railtour rijtuigen hadden eerst een groenen livrij met de vermelding railtour, waarna ze in de bekende railtour-regenboog livrij werden geschildert, en uiteindelijk werden zijn ook paars met roza sierbanden. Rond 1980 werden 5 rijtuigen uitgerust met vasthechtingen om met interferryboats naar Groot-Britagne te kunnen rijden.In 1990 werden ze volledig gemoderniseerd.En in april 2004 reden ze hun laatste ritten voor de NMBS... Daarna stonden sommige rijtuigen afgesteld, sommige in afwachting van verkoop, anderen waren reeds erg toegetakeld... Rijtuigen met meer geluk werden verhuurd aan de DB, SNCF of TTC, waar ze dienst deden in de Berland Expres, en tot slotte was er ook Infrabel. Deze gebruikte de rijtuigen in meetritten, en heeft een 10 tal rijtuigen voor haar nieuwe werktrein. De rijtuigen die van de NMBS zijn (niet die van Infrabel dus), zijn intussen helaas allen buiten dienst...

Momenteel zijn er geen rijtuigen bewaard... 

Samenvatting en technische beschrijving:

Aantal 45
Bouwers Onbekend...
Bouwjaar 1966-1967
Uitdienststelling 2004
Nummering 14501- 14545
UIC-Nummering 51 88 50 70 501-? - 51 88 50 70 545-1
Liverijen Groen-Blauw met lichtblauwe sierbanden- Paars met roze sierbanden *
Bewaarde exemplaren Geen...
Klasses Bc
Aantal plaatsen: 60 Bc + 1 treinbegeleider
Aantal compatrimenten 10+1
Maximale snelheid 160 km/u
Landen waarin ze toegelaten zijn
B F D A J
GR TC L H It
CH PL CS BG NS
R DR
Gewicht (leeg-vol) 47 ton - 52 ton

Enkel de railtour-rijtuigen hadden andere livijen: groene livrij met de vermelding railtour-railtour-regenboog livrij - paars met roze sierbanden.

Foto's:

De 51 88 50-70 520-4. De 51 88 50-70 520-4,1 van de 5 rijtuituigen die kunnen verankerd worden op   een ferry.23/05/2004.Dit  rijtuig is gezien langs de kant van de gang.   Deze foto is gemaakt te Denderleeuw. Helaas zou dit rijtuig al vernield zijn door    vandalen.
De 51 88 50-70 536-0. De 51 88 50-70 536-0. 23/05/2004. Deze foto is gemaakt aan de kant  van de  gang.Denderleeuw.
De 51 88 50-70 537-8. De 51 88 50-70 537-8. 23/05/2004. Deze foto is gemaakt aan de kant van de  gang.Denderleeuw.
De 51 88 50 70 545-1. Het laatste rijtuig uit de reeks, de 51 88 50 70 545-1 (14545) afgesteld.Dit rijtuig  zou,ondaks de geringe diensten, toch nog een onderhouds beurt gekregen  hebben in FOVR (Vorst-Zuid) in 06-2004...Dit rijtuig  is bekeken langs de kant   van de couchtettes.24/08/2004.Oostende.
De 51 88 50 70 545-1. Nogmaals de 51 88 50 70 545-1, de 14545.24/08/2004. Oostende.
De 51 88 50 70 545-1. De deurklinken in verschillende kleuren die het makkelijker maken om de juiste  couchette terug te  vinden... Let op de deur: Er hangt, net zoals in alle andere  rijtuigen, eenstikker op die vraagt om stil te  zijn tussen 22 en 7 uur. Binnenzicht  van de 50 88 50 70 545-1.
De 51 88 50 70 545-1. Detail zich van twee haken om je ski's in te stoppen, op de voorgaande foto zie   je dat deze over de hele gang hongen.
De 51 88 50 70 545-1. Een binnenzicht in een couchette, helaas is dit wegens het plaatsgebrek moeilijk   te fotograferen... Momenteel staan de zetels hier in "zitstand" om overdag te  reizen, terwijl...
De 51 88 50 70 545-1. deze couchette is opgemaak in "slaapstand" om te overnachten dus. Deze foto's  zijn genomen  in de 50 88 50 70 545-1. 

  

terug