Foto van de Week: Archief 2014:



Foto van de Week 2014.


575


De 1341 is met de Ambrogiotrein op weg richting Luxemburg. Merny, 28/09/2013.

Foto van de Week 2014.


576


De 7870 en de 7775 rijden met een intervormingstrein van Gent naar Antwerpen. Beervelde, 06/06/2013.

Foto van de Week 2014.


577


De 6313 duwt een balasttrein op op L87 van Houraing naar Ollignies. Deze lijn werd in november-december 2013 volledig vernieuwd. Houraing, 02/12/2013.

Foto van de Week 2014.


578


De laatste reguliere Bully-Grenay (48846 Tessenderlo - Bully-Grenay) in België bij daglicht wordt door de 5701 richting Kortijk gesleept te Zulte op 13/12/2013. De maandag nadien veranderde de dienstregeling van deze trein, waardoor hij nu voornamelijk 's nachts en onfotografeerbaar rijdt.

Foto van de Week 2014.


579


De 6212 wacht met 2 platte wagens voor een rood sein in Gent-Sint-Pieters op 22/10/2013. Bemerk rechts ook de 36024 met een suikertrein.

Foto van de Week 2014.


580


De 2708 en de 2703 slepen Intersoc 13483 uit Sierre naar Brussel-Zuid. De opname ontstond tussen Kortenberg en Nossegem, L36, 15/01/2014.

Foto van de Week 2014.


581


De (5)22227 van de SNCF komt aan in het station van Aulnoye-Ameries met Intercités 12322 Maubeuge-Paris Nord op 09/02/2014. Jammer genoeg zou deze loc aan het volgende station in panne vallen, en het verkeer hier grondig in de war sturen.

Foto van de Week 2014.


582


In de vroege ochtend van 10/02/2014 is de EN221 Paris Gare de Lyon-Venezia Santa Lucia van Thello aangekomen in Milano Centrale.
Nadat de 444 062 aan de staart werd afgekoppeld, Milano Centrale is een kopstation, en de 444 078 met de 656 046 op sleep het overnamen, staat de trein te wachten op zijn vertrek.
We zien hier ligrijtuig 61 83 50-70 495-2.

Foto van de Week 2014.


583


Belgische kwaliteit!
Midden de jaren '90 gingen de Klassieken AM54-55-56 bij de NMBS aan de kant. Sommigen waren echter nog lang niet versleten (of zelfs vrij recent nog gerevsieeerd). Daardoor vonden diverse stellen een 2de leven in Italië. Rond Turijn, Modena en Arezzo kon/kan men deze stellen nog tegenkomen. Bijzonderheid daarbij is dat de stellen die voor de FER (ex ATCM) rijden op de lijn Modena-Sassuolo nog zeer origineel zijn! Zelfs de Nederlandstalige en Franstalige beschrifting is nog aanwezig!
De 056 staat op een uitgeregende 10/02/2014 haar vertrek naar Sassuolo af te wachten te Modena.

Foto van de Week 2014.


584


De 140 528-1 zal zodadelijk de lege CNL Lupus/Apus uit Rome en met een Kurswagen uit Milaan (die dag was de slaapwagen defect geraakt, waardoor enkel het ligrijtuig overbleef) afslepen richting de opstelbundels. München Hbf, 13/02/2014.

Foto van de Week 2014.


585


De 218 495-0 wacht met IC 2084 'Nebelhorn' Oberstdorf-Augsburg-(Hamburg Altona) in Immenstadt het vertrek af. Deze IC-trein is een vleugeltrein van IC2082 'Königssee' Berchtesgaden-Hamburg Altona. 13/02/2014.

Foto van de Week 2014.


586


De 2143.18 van de SVG is verhuurd aan Alex, en doet dienst tussen Immenstadt en Oberstdorf met de rijtuigen van de Alex München-Lindau/Oberstdorf die in Immenstadt gesplitst wordt.Altstädten, 14/02/2014.

Foto van de Week 2014.


587


De 04 van de FER is aangekomen in Sassuolo op een zonnige 12/03/2014. Na z'n buitendienstselling bij de NMBS verhuisde dit stel naar Turijn bij de SATTI/GTT. En toen hij ook daar buiten dienst gesteld werd, enkele jaren geleden, verhuisde hij voor z'n derde leven naar Modena bij de FER.

Foto van de Week 2014.


588


De 36024 rijdt met de buizentrein 47813 Somain-Antwerpen Schijnpoort door Beervelde. 26/02/2014.
Of we deze locs nog lang in België gaan zien, is nog maar de vraag, nu ook SNCF/Captrain Traxxen in gebruik neemt. Proper onderhouden zijn ze alleszinds helemaal niet meer.

Foto van de Week 2014.


589


De 2117 is zonet met een IR Mechelen-Kortrijk vertrokken uit Schoonaarde. 09/03/2014.
De eerste 30 locs van de reeks 21, dus ook deze 2117, zouden zeker dit jaar nog buiten dienst moeten gaan! Zeer vroeg, als je weet dat de reeks 21 uit de jaren 80 is, en in 2012 de reeks 23 het spoorwegtoneel nog verliet na meer dan 55 jaar dienst!

Foto van de Week 2014.


590


De 186 117 is met een IC Direct (de opvolger van de falende fyra) uit Breda aangekomen in Amsterdam-CS. 17/03/2014.

Foto van de Week 2014.


591


De .6219 te Langerbrugge. 05/04/2014.

Foto van de Week 2014.


592


The making off...
De .6219 met de TSP rit ter ere van de 62'ers. Gemeldorp, 05/04/2014.

Foto van de Week 2014.


593


De 7712 en de 7714 slepen de lege kalktrein 39710 van Gent naar Aisemont. Die dag werd er helaas niet via L122 gereden, vanwege spoorwerken. Geraardsbergen, 08/03/2014.

Foto van de Week 2014.


594


De 2821 is met de opvolger van de Benelux, de IC Den Haag-Brussel, aangekomen in Rotterdam, waar hij een stilstand heeft van bijna 10 minuten. Ideaal als fotostop. 14/04/2014.

Foto van de Week 2014.


595


De 4144 is als L-trein onderweg naar Geraardsbergen. Scheldewindeke, 29/03/2014.
En kalktrein 39710? Die was helaas die dag afgeschaft.

Foto van de Week 2014.


596


Aangezien kalktrein 39710 ook op 26/04/2014 afgeschaft was, moest lijn 53 de dag redden met deze cargo.
De 1316 sleept trein 46455 van Calais naar Muizen, waar een 28 de trein zal overnemen voor het vervolgtraject naar Aachen-West.

Foto van de Week 2014.


597


De 2005 werd door het TSP voorbeeldig in de originele schildering hersteld, en mocht ze nog 2 keer een afscheidsrit rijden in haar ruime vroegere inzetomgeving.
We zien de 2005 te Statte op 24/05/2014.
Met dank aan het TSP voor de goede organisatie.

Foto van de Week 2014.


598


De 2005 werd door het TSP voorbeeldig in de originele schildering hersteld, en mocht ze nog 2 keer een afscheidsrit rijden in haar ruime vroegere inzetomgeving.
We zien de 2005 te Onoz op lijn 144 op 24/05/2014.
Met dank aan het TSP voor de goede organisatie.

Foto van de Week 2014.


599


Yvonne vertrekt uit Maldegem met een 2 normaalspoortramrijtuigen van de Buurtspoorwegen. Maldegem, 03/05/2014.

Foto van de Week 2014.


600


De IC Rottalerland.
Deze IC 1986/1987 rijdt op zaterdag op Hamburg-Passau-Mühldorf, tussen Passau en Mühldorf rijdt hij als RE27004/27005. Aangezien de IC rijtuigen voor deze verbinding uit München komen, doen deze rijtuigen aansluitend ook nog een RE van/naar München. Vanuit Hamburg brengt een e-lok (BR101 of BR120) deze 6 rijtuigen naar Passau. Daar neemt een BR218 4 rijtuigen over voor het resterende traject naar Mühldorf. De 2 overige rijtuigen verlieten de trein lang geleden in Plattling voor een ritje op de Bayerische Waldbahn, om vervolgens enkele dagen later in een goederentrein leeg terug te keren. Nu gaan deze 2 rijtuigen met hun e-lok leeg naar München. Veel rangeerwerk, en lege ritten dus om 1 overstap in Passau te vermijden. Vergeet ook niet dat andere RE treinen een dubbele samenstelling krijgen omdat de Rottalerland diensten uit de uurcadans doet tussen Passau en München.

Vandaar dat DB helaas beslist heeft deze trein in december af te schaffen. Voor de geïnteresseerden: hoog tijd dus. Deze trein is met de auto trouwens makkelijk te achtervolgen (of zou dat toch moeten zijn, ik ben met de trein gegaan). Dergelijke treinen passen trouwens niet in het ICx concept van DB, en het afschaffen van dergelijke treinen zorgt er ook voor dat er weer enkele ex-IR rijtuigen op rust kunnen. Dit is dus helaas niet de enige die op korte termijn verdwijnt.

De 218 454-7 vertrekt op 21/06/2014 met de IC1987/RE27004 naar Mühldorf vanuit Pocking. Deze Rottalbahn wordt overigens ook wel eens de langste Nebenbahn van Duitsland genoemd, een ritje over de hele lijn van ca 120 km duurt ongeveer 2h30.

Foto van de Week 2014.


601


Nee, de König-Ludwig-Bahn is niet vlak. Boven de stuurstand zien we overigens een wit kasteel: dat kennen we allemaal! Neuschwanstein is niet enkel een van de bekendste monumenten van Duitsland, het is ook op dit kasteel dat dat van Disney gebaseerd is.
De 218 471 duwt een stam N-Wagens als RE57511 van Füssen naar München op 18/06/2014. Dit beeld ontstond te Hopferau.

Foto van de Week 2014.


602


De 218 492-7 is als RB57342 onderweg van Augsburg naar Füssen. Weizern-Hopferau, 18/06/2014.

Foto van de Week 2014.


603


De 642 011 en de 642 120 zijn als RB57359 onderweg van Füssen naar Augsburg op 18/06/2014. Lengenwang.

Foto van de Week 2014.


604


Een clichéfoto: IC118 Salzburg-Münster met de 103 235. Oberwesel, 22/06/2014.

Foto van de Week 2014.


605


De 120 120-1 rijdt met een IC richting Zuid-Duitsland onder het vroegere seinhuis van Bingen. 22/06/2014.

Foto van de Week 2014.


606


De Olympia-stellen worden momenteel gelijdelijkaan vervangen op bij de S-Bahn Rhein-Main. Tijd dus voor een foto!
De 420 310 en de 420 427 (een ex-Stuttgarter) zijn opweg als S8 naar Wiesbaden Hbf. Rüsselsheim, 23/06/2014.
Ter info: het is hier in Rüsselsheim dat ene Adam Opel meer dan een eeuw geleden een fabriekje opstarte...

Foto van de Week 2014.


607


De 1741 wacht met de CNL 40419 Pegasus naar Zürich en CNL 419 Pollux naar München het vertrek af in Amsterdam-Centraal op 16/06/2014.
Intussen zijn de locs uit de reeks 1700 vervangen op deze verbinding, aangezien deze niet met ETCS uitgerust zijn, en ETCS sinds eind augustus is ingeschakeld op het grensbaanvak tussen Zevenaar en Emmerich.

Foto van de Week 2014.


608


De 26163 is zonet aangekomen met de Intercités de Nuit 4251uit Luxemburg en Strassburg te Argelès-sur-Mer, en zal zodadelijk zijn reis naar Port-Bou verder zetten. 06/07/2014.

Foto van de Week 2014.


609


Sinds december 2013 is de hogesnelheidslijn tussen Figueres en Girona geopend. Enkele boeiende treinen verdwenen hierdoor, zoals de Elipsos nachttreinen Paris-Barcelona en Paris-Madrid en de laatste Talgo EC-trein de Mare Nostrum.
Aangezien de hogesnelheidslijn tussen Perpignan en Nimes nog niet klaar is, rijden de TGV en AVE treinen hier nog tijdelijk langs de oude klassieke lijn.
We zien AVE116 van de Spaanse spoorwegen RENFE te Leucate op 10/07/2014.

Foto van de Week 2014.


610


De 7508 en de 17369 doorkruisen de lagunes te Leucate op 10/07/2014.

Foto van de Week 2014.


611


Sybic 26059 is met Intercités 3680 opweg van Brive-la-Gaillarde naar Paris-Austerlitz. Vergelijk ook even met de foto van een jaar geleden: toen was de nieuwe charmillonschildering nog een uitzondering, nu is ze helaas alomtegenwoordig.
Limoges, 17/07/2014.

Foto van de Week 2014.


612


De 2842 komt met een set gereviseerde IC rijtuigen van de NS (inclusief stuurrijtuig) als testrit door Ekeren. 02/09/2014.

Foto van de Week 2014.


613


De V204 van Trainsport/Rurtalbahn brengt 3 G6 locjes van BASF over vanuit de Antwerpse BASF vestiging naar Aachen. De rangeerlocjes gaan voor onderhoud naar de BASF vestiging in Ludwigshafen.
Ekeren, 02/09/2014.

Foto van de Week 2014.


614


De 7725 van B-Logistics, maar verhuurd aan Captrain, rijdt met een graantrein doorheen de "bocht van Ekeren". 02/09/2014.

Foto van de Week 2014.


615


De 1104 van RailFeeding is als trein 42601 onderweg van Sluiskil naar Antwerpen-Combinant. Zelzate, 03/09/2014.

Foto van de Week 2014.


616


Sinds deze zomer huurt B-Logistics enkele 21'ers voor het gebruik voor goederentreinen in binnenlandse dienst. Ze worden onder andere gebruikt voor de Intervormingststreinen Antwerpen-Kinkempois, alsook voor de staaltreinen vanuit Gent naar Genk. De 2108 en de 2139 slepen intervormingstrein 54201 van Kinkempois naar Antwerpen-Noord. De 2108 ontspringt de dans van de buitendienststelling dus voorlopig, en mag z'n laatste dagen slijten voor goederentreinen. De foto werd genomen tussen Diest en Zichem op 10/09/2014.

Foto van de Week 2014.


617


De 2823 rijdt met een intervormingstrein van Gremberg (Köln) naar Antwerpen Noord. Diest, 10/09/2014.

Foto van de Week 2014.


618


De Deutsche Bahn bestelde eind jaren 90 een dieselvariant van de kantelbak ICE-T stellen voor de diesellijnen. Zo konden de EC treinen München-Zürich omgezet worden naar ICE treinen, evenals treinen op de lijn Dresden-Nürnberg. Helaas liet de betrouwbaarheid van deze stellen de wensen over, waarna ze in 2003 buiten dienst werden gesteld. Op zoek naar een nieuwe eigenaar en een nieuw inzetgebied vond DB uiteindelijk een partner in de Deense spoorwegen DSB. In Denemarken zijn er nog veel diesellijnen aanwezig, evenals in het noorden van Duitsland. Daarenboven nemen enkele treinen hier ook nog de overzetboot.
Daardoor doen deze stellen sinds 2006 dienst als ICE tussen Kopenhagen en Hamburg (met ferry tussen Rodby en Puttgarden). Enkele diensten zijn verlengd tot Berlin.
De 605 119 is als ICE36 opweg van Kopenhagen naar Hamburg. Roskilde 21/09/2014.
Let op de originele snelheidsborden!

Foto van de Week 2014.


619


De 1534 is opweg als Regionale trein tussen Kopenhagen en Roskilde. Hvidovre, 20/09/2014.

Foto van de Week 2014.


620


Deze X2 stellen van de SJ zijn de eerste generatie hogesnelheidstreinen van de Zweedse staatsspoorwegen SJ, en halen 200km/u.
Het stel met loc 2036 en stuurrrijtuig 2523 wacht zijn volgende dienst naar Stockholm af in Malmö. 21/09/2014

Foto van de Week 2014.


621


In december 2014 werd de diesellijn Mainz-Alzey door DB overgedragen aan Vlexx.
Op 23/09/2014 was het zover nog niet, en wordt stuurrijtuig 50 80 80-35 375-0 voor de 218 412 als RB van Mainz naar Alzey geduwd. De foto ontstond te Marienborn.

Foto van de Week 2014.


622


De 218 417-4 duwt een piekuurtrein van de lijn SE32 vanuit Frankfurt(M)Hbf naar Nidda.
We zien de trein hier in het nog steeds charmante stationnetje van Beienheim. Ernaast wachten ook nog de 509 105 naar Friedberg en de 508 114 naar Wölfersheim-Södel.
De telegraafpalen zijn intussen helaas verdwenen en vervangen door de moderne kabelgoot op de voorgrond, maar de oude verlichting en de armseinen sieren dit station nog steeds.

Foto van de Week 2014.


623


De 151 127-8 (274) en de 151 143 (264) van RBH rijden met een kolentrein tussen de wijngaarden te Pommern(Mosel) op 01/11/2014.

Foto van de Week 2014.


624


De 152 044 overschrijdt met een goederentrein de Moesel te Koblenz. 01/11/2014.

Foto van de Week 2014.


625



Vanaf de dienstregelingswissel gaat deze EN 420/421 als zelfstandige trein door het leven tussen Wien Hbf en Düsseldorf.
Eind september kon ik, zonder het goed te beseffen voor de laatste keer, de EN 421 nog eens vastleggen in Frankfurt am Main Hbf. Aangezien deze trein autotransportwagens zal meenemen vanaf april, wordt er niet meer kop gemaakt in Frankfurt am Main Hbf, maar is er enkel een stop in FFM Süd (en uiteraard zoals nu ook reeds het geval is in Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof). Op het moment van de foto was ik er nog met hoop op aan het rekenen dat de trein met wat extra wagens ver genoeg buiten de overkapping zou komen, maar helaas.
Op de dag van de foto was er trouwens al een slaapwagen extra in de samenstelling. Dit zou trouwens wel vaker het geval zijn, vandaar de afsplitsing van deze trein.
De uren van de trein veranderen ook. In Köln is het vertrek een uur later, wat een betere aansluiting op de ICE uit Brussel geeft. De op en afstapuren voor Frankfurt zijn echter een pak slechter geworden, en de rit door de knappe Rijnvallei zal nu ook in de zomer in het donker plaatsvinden...

De 1116 174 staat op 22/09/2014 met de EN421 Köln-WienWestbf vertrekkensklaar in FFM Hbf.

Foto van de Week 2014.


626


De 1356 rijdt met de IC 90 Vauban Basel-Brussel langsheen de halte Florée. Intussen is deze halte gesloten voor het reizigersverkeer. 12/09/2014.


Terug.